Är Crowdsourced Designs Fashionens Framtid? Denna L.A. Brand säger ja

När EverybodyWorld lanserades förra året var varumärkesuppdraget att göra hållbara kläder med en folkdränkt ande. Los Angeles-etiketten började med kända samarbetspartners - bland annat Adwoa Aboah och Jean Pigozzi - och vänner till vänner, men förgrenade sig nyligen till en värld av samarbetspartners. Efter att ha skickat sitt första samtal till unisex skodesigner i oktober i år släpper grundarna Iris Alonzo och Carolina Crespo ut den vinnande designen idag: en backless sko från Oakland, Kalifornien, par Essence och Jihaari.

"När vi såg posten för en unisex sko, visste vi att vi kunde döda det och skapa en visuell berättelse om en sko som reser på väldigt olika kroppar, medan den tillhör båda" Jihaari, en bildkonstnär, musikproducent och DJ, skrev Vogue över e-post.
 


"Jag är besatt av en tjocktunga och Jihaari ville ha något som lätt kunde glida på och fortsätta," skrev Essence, en kurator, bildkonstnär och doktorand. kandidat. "Vi ville kunna ta ett par skor som reser, samtidigt som de är walkable och funktionella, och även lågmälda. Vi pratade med Iris, skisserade idéer och bar en prototyp av skon i några dagar. Jag menar, vi hade dem egentligen: Jihaari på jobbet, och jag kör runt om i staden hela dagen, för att känna 8 timmars slitage. Iris arbetade verkligen med oss och vi fick skon - hela dagen på sko-vi ville ha. Det ser ut och känns perfekt! "

Resultatet, som heter Untitled Shoe, är tillverkat av tjockt italienskt läder med en gummisula och säljs på EverybodyWorlds e-butik och hos Virgil Normal i Los Angeles från 3 juni till 198 dollar. Essence och Jihaari kommer att göra 10 procent vinst på varje par som säljs.

Det är fakta om produkten och produktionen, men den större historien är tanken att samarbete med samhället kan vara bra för ett varumärke, för ett företag och för de som är involverade. En drivkraft för att starta en kampanj med folkreklam, enligt Alonzo, var behovet av att fylla order på en lokal fabrik. "Vi visste om en liten L.A.-skofabrik som verkligen behövde ett produktionsjobb och ansåg det snabbaste sättet att hitta en design var att fråga allmänheten," sa hon. "Men i allmänhet tror vi att några av de bästa designidéerna inte nödvändigtvis kommer från en utbildad formgivare. Människor som köper och bär produkterna har lagt en massa tankar på vad som gör något bra och funktionellt, och det saknas ofta på marknaden. "

När EverybodyWorld utropade uppgiften för en unisex skodesign, begärde den inte ens en skiss. Istället betonade Alonzo idén att lära känna folket först - hur de tänker, vad de vill - innan man tar en penna till papper. "Vi ville lära känna folket bakom inlägget först och flyttade framåt på att de skulle komma med något speciellt. Vi var fascinerad av det arbete Essence gör mot hennes Ph.D. i afroamerikanska studier och Jihaaris kärlek till musik och skridskoåkning. Vi gillade också att en man och kvinna skulle samarbeta för att designa något unisex. Dessutom har de bra stil! När vi började arbeta med den verkliga designen visste vi att vi hade gjort ett bra val ", sa hon.

"Vi tycker att samverkan och lokal handling av plagget är dope", skrev Jihaari och noterade att cirkeln av kreativa röster går utöver bara paret och varumärkesens grundare. "Vi bad vår vän Se Young Au skjuta vårt utseende, och EverybodyWorld samarbetade med [deras skomakare] George för att producera våra skor. Vi hoppas att vi ska skapa fler färgade fingrar korsade vi säljer ut - och vi kommer att lägga ut en långärmad tröja utformad av vår vän Meg Fransee, producerad av EverybodyWorld. "

Slutprodukten är då inte bara en cool sommarsko med en ännu bättre backstory, men ett objekt som representerar skönheten att arbeta tillsammans för ett gemensamt mål. Det låter idealistiskt, men snarare än att bygga väggar mellan kund, leverantör och varumärke, vänder EverybodyWorld till fans och fabriker till en familj av likasinnade medarbetare. Alonzo lovar att det här inte kommer att bli det senaste crowdsourced-projektet heller. "Till sist vill vi att omkring 10 procent av vår samling kommer från inlagor," sa hon. "Det är spännande för oss att ansluta till nya människor som vi vanligtvis inte kan korsa vägar med. Vi älskar att se nya synpunkter, att lära oss om andras liv och se hur deras erfarenheter översätter till ett plagg som saknas från deras garderob. "



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

nyhetsflicka.blogg.se

Dela några mode nyheter

RSS 2.0